Carian

Kisah MEMALI

Thursday, September 30, 2010

Pengenalan Diri (siri 2: Kerjaya professional dalam bidang sukan)

KERJAYA

Untuk perhatian pembaca sebelum ini saya adalah seorang Pakar Kesihatan dan Kecergasan di beberapa pusat kecergasan dan badan sukan tertentu sebagai penasihat dan jururunding kecergasan. Pernah berkhidmat di Unit Terapi Kecergasan, Institut Sukan Negara dibawah seliaan Mr Jorg Taichmen seorang pakar terapi kecergasan daripada Jerman yang telah banyak menunjuk ajar saya dalam berhadapan dengan atlit peringkat dunia.

Gambar ketika bersama Fitness First

Selepas itu, saya telah mendapat tawaran bekerja di sektor swasta dalam bidang berkaitan seperti di Celebrity Fitness sebelum mendapat tawaran yang lebih baik di Fitness First. Di sana saya telah menjadi pakar rujuk untuk kes-kes ahli yang menghadapi kecederaan atau untuk mendapatkan khidmat nasihat dan program rehabilitasi selepas kecederaan.

Gambar kenangan ketika bersama PKNS FC

Sedang saya meniti hirarki posisi di Fitness First, tawaran menjadi Jurulatih Kecergasan merangkap Terapi Sukan untuk pasukan Bolasepak PKNS FC tidak saya lepaskan walaupun dalam masa yang sama mendapat tawaran biasiswa daripada universiti tempatan untuk program pensyarah muda di sebuah universiti di Australia. Sebenarnya memang menjadi idaman saya sejak dahulu lagi untuk bekerja secara langsung dalam industri sukan prestasi tinggi secara professional terutama sukan bolasepak yang sangat saya suka.

Pengalaman bermain bolasepak sehinggat ke peringkat kebangsaan sewaktu zaman persekolahan dahulu sedikit sebanyak membuatkan saya sangat menghargai kerjaya saya ketika itu. Lantaran selepas 1 musim di PKNS FC saya telah berhijrah ke Pasukan Liga Super Selangor sebagai Ketua di Unit Rehabilitasi Sukan. Begitulah serba sedikit latarbelakang saya sebelum saya meneruskan perbincangan kita.

Semasa bersama dengan FAS sebagai Ketua Unit Rehabilitasi dan Sukan.

MRI dan Lutut Akmal Rizal semasa mula-mula menyertai Pasukan Selangor.

Kemasukan Akmal Rizal dan Safee Sali dalam pasukan Liga Super Selangor pada tahun 2006/07 memang sangat mengujakan peminat pasukan Gergasi Merah ini. Namunbegitu, mereka tidak dapat memulakan aksi pada awal musim kerana mereka masih dalam keadaan cedera akibat bersama pasukan lampau. Akmal Rizal sudah hampir 7-8 bulan cedera beberapa bahagian di lutut, peha dan buku lali. Program rehabilitasi yang kurang sempurna mungkin punca beliau tidak dapat beraksi lagi. Justeru, saya ditugaskan untuk memastikan Akmal boleh beraksi sebelum sepak mula perlawanan pertama. Namun, setelah mendapatkan beberapa nasihat dan berdasarkan ujian yang dilakukan nyata Akmal tidak mampu pulih 80% sebelum mula kempen liga musim itu. Saya mohon 12 minggu 'Fully Rehabilitation Program'.
 Begitu juga Safee Sali yang menyertai Selangor dengan kaki tempang (kecedera lutut). Safee baru sahaja melalui pembedahan 'ACL Reconstruction' kaki kirinya 3 minggu sebelum bersama skuad Selangor.

Kedua-dua pemain ini adalah nama besar dalam industri bolasepak tempatan ketika itu. Mereka juga adalah gandingan pasukan kebangsaan. Justeru, tekanan yang saya terima sebenarnya sangat menekan. Dari satu sudut peringkat pengurusan FAS mahukan pemain segera beraksi dalam liga Super yang telah berjalan tanpa kelibat pemain import seperti yang dimahukan oleh Dato Presiden FAS yang juga MB ketika itu iaitu Khir Toyo dengan keyakinan dapat mencungkil bakat pemain tempatan kononnya yang akhirnya memaksa sekalian susuk staf FAS bertungkus lumus selama 6 minggu berturut-turut menerokai seluruh pelosok negeri untuk mendapatkan pemain dari kalangan rakyat jelata. Akhirnya dapatlah Soffan (penyerang yang jarang berakhir dan tidak disambung perkhidmatan) dan Bob adik Azizul juga tidak disambung kontrak mereka.
Dari sudut lain pula pihak FAM juga senantiasa memerhatikan perkembangan status proses pemulihan kedua-dua 'superstar' ini. Alhamdullillah berkat dedikasi, disiplin, tahap profesional dan kerjasama mereka akhirnya Safee Sali mula beraksi di pertengahan musim bermula sebagai pemain simpanan. Kemudian secara progresif dia menjadi pengerun utama di bahagian serangan Gergasi Merah. Begitu juga Akmal yang akhirnya mula menampakkan jagoannya seawal kempen Piala Malaysia musim tersebut.

Kesimpulannya, memastikan mereka berdua berjaya beraksi semula bukan lah suatu kerja mudah. Tetapi melihat kelibat mereka mula menjaringkan gol benar-benar buat saya rasa puas.


Bersama dengan Azlisham Eb Rahim (Abg Boy), bekas penjaga gol kebangsaan dan menjadi Jurulatih Penjaga Gol Pasukan Selangor. Beliau seorang yang kuat kerja serta 'Happy Go Lucky'....tapi, kalau ada bahan memang boleh menangis kena kutuk dengan dia.

Di Bandar Seri Begawan sebelum perlawanan menentang pasukan Brunei bersama Amirul Hadi Zainal (Kanchong) dan Razman Roslan.

Bersama dengan Anuar Abu Bakar merupakan Penolong Jurulatih dan menjadi 'Super-Sub Legend' kerana dikenali sebagai pemain gantian yang akan menjaringkan gol bila masuk padang. Pernah berbual dari hati-ke-hati, anak kelahiran Muar ini memaklumkan kepada saya bahawa memang sepanjang karier beliau jarang menjaringkan gol sekiranya dimasukkan sebagai pemain kesebelasan utama. Tetapi, sekiranya dimasukkan sebagai pemain gantian purata 99% akan jaringkan gol.

Ketika sedang beraksi di padang.

Menyediakan dan mempersiapkan pemain agar sepenuhnya pada kadar siap siaga.

Frank Seator menjadikan saya sebagai perunding peribadi dimana beliau mendapatkan khidmat nasihat penjagaan fizikal,kesihatan, pemakanan dan segala berkaitan demi untuk meningkatkan prestasinya. Ketika ini beliau masih bermain di Liga UAE dan kami masih berhubung.

Bersama Shukor Adan, Safee Sali, Indra Putra Mahyudin serta Abd Ghani Abd Rahman.

Akhirnya, bersama idola Satu Malaya En Dollah Salleh dan beliau adalah Ketua Jurulatih merangkap abang kepada saya yang banyak memberikan nasihat berkaitan kehidupan sama ada sebagai staf profesional mahupun sebagai suami dan bapa. Terima kasih saya ucapkan yang tiada tara kepada Abg Dollah.....

1 comment:

  1. Boleh saya bertanya. Kami di IKBN Kuala Langat, Selangor ada menawarkan jurusan Terapi Sukan (Sport Massage). Boleh tak kiranya kami ingin menghantar pelajar menjalani latihan praktikal di Selangor FC sebagai pembantu terapi sukan?

    ReplyDelete